8 december 2022

Kunstlezing Salvador Dali

Kunstlezing seniorenvereniging

19 januari Salvador Dalí

Op de binnenplaats van het Salvador Dalí Museum in Figueras, staat een oude taxi. Wanneer je een muntje in een gleuf gooit, begint het in de auto keihard te regenen. Een absurd ontwerp van een man met even absurde uitspraken: “Ik begrijp niet waarom men geen taxi’s uitvind die van binnen een kunstmatige regeninstallatie hebben, waardoor de reiziger een regenjas moet aan trekken terwijl het buiten mooi weer is”.  Dalí reageert met zijn regentaxi op de manier waarop de mensheid steeds weer hetzelfde doet en nooit eens wat anders.

Hij is een belangrijke vertegenwoordiger van het surrealisme, maar tegelijk ook de meest omstreden kunstenaar daarvan. Na zijn academische opleiding vertrekt hij naar Parijs waar hij in contact komt met Picasso en Breton. Hij sluit zich aan bij de surrealistische beweging, gebaseerd op droomverklaringen uit de psychoanalyse en  paranoïde ervaringen. Hij levert bijdragen aan films van Luis Bunuel en de Amerikanen Alfed Hitchcock en Walt Disney. Hij treedt op in televisieshows in Amerika. Dalí is een multi talent dat met zijn soms aanstootgevende leven en absurde verbeeldingen steeds weer provoceert en shockeert. Na de Tweede Wereldoorlog keert hij terug naar Spanje. In 1972, nog tijdens zijn leven, wordt in zijn geboorteplaats Figueras het prachtige Dalí Museum geopend. U kunt u daar verwonderen, verbazen, maar ook boos worden over het gekke, fantasierijke en onbegrijpelijke werk van dit Spaanse genie. Seniorenvereniging Beek en Donk nodigt u uit op 19 januari om 14.00 uur in het Ontmoetingscentrum. Dr. Ger Jacobs neemt dan u mee in de wereld van Salvador Dalí. Leden betalen € 5,- en niet-leden € 6,50. Dit is inclusief een kop koffie of thee.