Biljarten met of zonder corona: altijd gezellig!

Toen wij als ’t Bedonkske in september 2019 met onze competitie van start gingen, konden we niet bevroeden wat we nu weten.

Ergens in China dook dat seizoen een virus op wat uiteindelijk de gemoederen wereldwijd bezig zou houden, en hoe! Corona was de boosdoener en we hadden er nog nooit van gehoord, laat staan dat er een middel tegen was.

Op 15 maart 2020, dus 6 maanden later, ging Nederland zelfs in lockdown en lag ons leven stil. Nog nooit vertoond. Alles was dicht. Het virus had razendsnel om zich heen geslagen, de ziekenhuizen raakten overvol, de besmettingen namen in een zeer hoog tempo toe en de eerste coronadoden werden al gemeld. Ook in ons eigen Beek en Donk ging het niet goed. En er was nog niet eens een vaccin wat wereldwijd ingezet zou kunnen worden!!!

Gevolg, onze biljartcompetitie lag ook stil en kon zelfs niet meer afgewerkt worden. Dus geen kampioenen en geen wisselbeker.

Uiteindelijk mochten we in september 2020 toch weer voorzichtig van start maar dan wel met een scala aan maatregelen. Mondkapjes (vervloekte dingen), 1,5 meter afstand, handen ontsmetten en geen 3 maar 2 tafels ter beschikking. Het kostte ons nogal wat moeite om een en ander in goede banen te leiden, maar we waren tenminste weer bezig en zagen het seizoen met een goed gevoel tegemoet. Echter, de realiteit was helaas anders. In december 2020 ging opnieuw alles weer mis en lag de competitie opnieuw stil. Weer een lockdown. Deze duurde gelukkig niet zo lang en de ballen rolden weer. Inmiddels waren er diverse vaccins ontwikkeld en er werd met een grote campagne gevaccineerd. In het begin verliep dit behoorlijk stroef en onze regering deed wat zij kon. Ik zou niet graag in hun schoenen gestaan hebben. Want wanneer doe je het nou goed voor 17 miljoen mensen?

Maar een aantal weken later mochten we weer aan de slag, de lockdown werd opgeheven. Dat duurde echter maar even. De regering kwam op haar besluit terug en opnieuw volgde een lockdown. Je zou er gek van worden. Had men de samenleving te vroeg vrijgegeven? Je zou het zomaar gaan denken. Dus 2021 werd o.a. ook voor onze biljarters deels een jaar om snel te vergeten. En wat een werk heb je dan om een en ander in goede banen te leiden.

Maar het mocht in september 2021 gelukkig weer. Na weer een korte lockdown lijkt het ergste nu echt voorbij te zijn.

Eind maart 2022 sluiten we onze competitie af en hebben na drie jaren weer twee kampioenen (A en B) en de clubkampioen. In de A-klasse is Jan van Neerven kampioen geworden. En wat is er nou zo leuk in de B-klasse? Voor het eerst in de geschiedenis van ons biljartclubje hebben we een viertal dames die daar meedoen en dan wordt de voorzitster van onze eigen Seniorenvereniging zomaar kampioen in deze klasse. Dat is toch uniek? Toch? Wij zijn er als bestuur dan ook erg trots op.

Wat hebben we nu geleerd van dit alles? Je kunt een en ander nog zo goed plannen, er is altijd wel iets dat deze planning kan verstoren. Echter met deze pandemie had niemand rekening gehouden. Improviseren, omgaan met de regels en mogelijkheden, en berusten. Vaak kun je niet meer doen. En vooral rustig blijven en telkens maar weer aanpassen.

Ook zin om te komen biljarten? Je bent welkom op de woensdagmiddag in het ontmoetingscentrum van 13.00 -17.00 uur. Het is gezellig, je komt met andere mensen in contact, de koffie smaakt prima en het borreltje wat later in de middag ook.

Joop Kerkhof