29 april 2024

Kennismaking met klassieke muziek

Senioren Beek en Donk genieten van Joseph Haydn

Seniorenvereniging Beek en Donk heeft op donderdag 25 april het seizoen voor Kennismaking met Klassiek afgesloten met een lezing over Joseph Haydn. Deze middag werd wederom verzorgd door Boudewijn Hopman, die op zijn rustige maar bevlogen manier de aanwezigen meenam door het leven en de werken van Joseph Haydn.

In deze tijd is het haast niet voor te stellen dat een componist geen eigenaar is van zijn eigen werk, maar dat alles naar de opdrachtgever gaat. Gelukkig heeft Haydn jaren later een nieuw contract gekregen, zodat het grote aantal werken zijn eigendom bleef.

Boudewijn Hopman legde ook uit dat Haydn vaak heel simpel slechts een paar noten gebruikte waarmee hij, door steeds andere variaties, een prachtige compositie maakte. Hierin herken je dus wel de meester! Joseph Haydn heeft grote invloed gehad op de muziekgeschiedenis maar is altijd een bescheiden man gebleven.

Als laatste gedeelte volgde nog een uitleg over het ontstaan en de ontwikkeling van de trompet met als afsluiting het prachtige trompetconcert, dat Haydn speciaal hiervoor had geschreven. Seniorenvereniging Beek en Donk kijkt alweer uit naar het volgende seizoen waarin Boudewijn Hopman de belangstellenden graag meeneemt in de wereld van Mozart en Beethoven.