8 september 2023

Educatie gezonde leefstijl

Senioren Beek en Donk krijgen veel tips voor een gezonde leefstijl

Op woensdag 6 september organiseerde Seniorenvereniging Beek en Donk, samen met LEVLaarbeek en Stichting Kruiswerk, een educatieavond in het Ontmoetingscentrum met als onderwerp ‘gezonde leefstijl’. Met ongeveer 30 personen was het een goede opkomst: gelukkig maar want er was heel wat over te vertellen.

Diëtiste Ria van Dijk deed dat dan ook met groot enthousiasme.

Allerlei onderwerpen werden besproken: volwaardige voeding, voldoende bewegen, goed en voldoende slapen, ontspanning en zingeving. Alles wat nodig is voor een gezonde leefstijl. Er kwamen veel vragen los vanuit de zaal die door de diëtiste vakkundig werden beantwoord.

Qua voeding is het van belang ervoor te zorgen dat je niets tekortkomt en lekker eet, maar liever geen tussendoortjes. Zure melkproducten zijn gezonder dan gewone melk, alles met ‘palm’ op de verpakking (bij koekjes bijvoorbeeld) is ronduit slecht: het is beroerd vet voor de bloedvaten. Groenten zijn erg belangrijk, dus liefst eten bij de lunch én het avondeten. Bewegen is een must: ieder uur even opstaan om wat te gaan doen is een aanrader. Regelmatig slapen is belangrijk en daar kan een middagdutje zeker bij horen maar in de vroege avond in slaap vallen moet je zien te vermijden want dat gaat ten koste van je nachtrust. Zorg ook voor voldoende ontspanning en doe dagelijks ademhalingsoefeningen.

Iedereen ging met veel bruikbare tips de deur uit en was erg enthousiast over de avond.

Zie voor meer informatie: www.seniorenverenigingbeekendonk.nl.